Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Piątek, 2024-04-26 ( Imieniny: Marii, Marzeny)

Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Mrągowie - Uchwała nr XIV/78/2007 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 27 września 2007r.

Uchwała nr XIV/78/2007 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 27 września 2007r.

w sprawie: określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu.

Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

Rada Powiatu Mrągowskiego uchwala, co następuje:

Rozdział 1 - Opracowywanie projektu budżetu

§1

  1. Zarząd Powiatu w terminie do 05 października każdego roku podaje wskaźniki do opracowania projektu budżetu powiatu.
  2. Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego oraz Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu - w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy - materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych, zachowując obowiązujące zasady klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.

§2

Przewodniczący Komisji Rady Powiatu mogą składać szczegółowo uzasadnione wnioski do Zarządu Powiatu dotyczące projektu budżetu w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

§3

  1.  Materiały do projektu budżetu, o których mowa w §1, opracowywane są na podstawie:
    1. planowanego stanu zatrudnienia na rok budżetowy,
    2. wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
    3. planowanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,
    4. cen i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu na rok budżetowy.
  2. Projekty planów finansowych jednostek opracowywane są na określonych przez Skarbnika Powiatu formularzach.

§4

Zarząd Powiatu - po weryfikacji wniosków, szacunków wielkości finansowych w otrzymanych materiałach planistycznych, a także wielkości przyznanych kwot subwencji, udziału powiatu we wpływach z podatków dochodowych, dotacji celowych na realizacje zadań z zakresu administracji rządowej i zadań własnych powiatu oraz innych dochodów -opracowuje projekt budżetu powiatu.

Rozdział 2 - Szczegółowość projektu budżetu

§5

Materiały związane z projektem budżetu, przedkładane Radzie Powiatu, powinny obejmować:

  1. projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami,
  2. prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
  3. informacje o stanie mienia powiatu.

§6

  1. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:
    1. w treści uchwały:
      1. prognozowaną kwotę dochodów budżetu,
      2. planowaną kwotę wydatków budżetu,
      3. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,
      4. upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań:
        • na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, a także zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych miedzy Radą Ministrów a samorządem województwa,
        • z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
      5. limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Zarząd Powiatu kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek, kredytów i emisji papierów wartościowych,
      6. kwotę rezerw budżetowych:
        • ogólną nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,
        • celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków,
      7. łączną kwotę poręczeń i gwarancji udzielonych w roku budżetowym.
    2. w załącznikach do uchwały:
      1. prognozowane dochody w układzie dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej,
      2. planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne powiatu, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:
        • wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat,
        • wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,
      3. plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,
      4. wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,
      5. limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,
      6. wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizacje programów z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności i innych - w części związanej z realizacją zadań Powiatu,
      7. plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych,
      8. plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych,
      9. kwoty i zakres dotacji przedmiotowych oraz innych dotacji celowych przekazywanych na realizacje zadań Powiatu,
      10. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.
  2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
    1. upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu - z określeniem limitu zadłużenia,
    2. upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w planie wydatków, z uwzględnieniem przeniesień między działami,
    3. inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

§7

Informacja o stanie mienia powiatu, opracowana według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zawierać powinna następujące elementy:

  1. dane o przysługujących powiatowi praw własności,
  2. dane dotycze innych niż własność praw majątkowych, majątkowych tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, ubytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, posiadanych akcjach,
  3. dane o zmianach w stanie mienia powiatu, w zakresie przysługujących powiatowi praw własności i innych niż własność praw majątkowych, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
  4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
  5. inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu.

§8

Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne, powinna zawierać:

  1. zestawienie zobowiązań finansowych wynikających z umów z tytułu zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,
  2. kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi (rozchody),
  3. prognozowane kwoty obsługi zadłużenia (wydatki),
  4. prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,
  5. obliczenie dla każdego roku wskaźnika obsługi zadłużenia, jako ilorazu sumy spłaty rat zadłużenia (rozchody) i wydatków na obsługę długu do prognozowanej kwoty dochodów budżetu,
  6. obliczenie na koniec każdego roku prognozowanej kwoty zadłużenia oraz wskaźnika zadłużenia, jako ilorazu kwoty zatrudnienia do prognozowanej kwoty dochodów budżetu.

§9

  1. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków:
    1. w zakresie dochodów - w odniesieniu do ważniejszych ich źródeł,
    2. w zakresie wydatków - określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:
      1. wydatków bieżących,
      2. wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.

 Rozdział 3 - Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu

§10

  1. Zarząd Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia projekt budżetu i materiały, wymienione w §5, Przewodniczącemu Rady Powiatu Mrągowskiego oraz - celem zaopiniowania - Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
  2. Przewodniczący Rady Powiatu Mrągowskiego przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami wszystkim członkom Rady Powiatu oraz ustala harmonogram prac nad budżetem powiatu.
  3. Harmonogram, o którym mowa w ust. 2, powinien uwzględniać takie terminy posiedzeń wszystkich stałych Komisji Rady Powiatu, aby opinie w sprawie projektu budżetu zostały przekazane Komisji Budżetowej w terminie 14 dni od daty wpływu projektu budżetu do Przewodniczącego Rady Powiatu.
  4. Komisja Budżetową w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii pozostałych Komisji Rady Powiatu, na posiedzeniu z udziałem przewodniczących wszystkich pozostałych Komisji, wydaje opinie zbiorczą w której:
    1. przedstawia opinie własną Komisji Budżetowej, w tym może zgłosić propozycje zmian,
    2. odnosi się do wniosków zgłoszonych przez pozostałe Komisje Rady - co do ich zasadności oraz w taki sposób, że wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenie planowanej kwoty wydatku przewidzianego w projekcie budżetu pociąga za sobą obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania, w tym także poprzez obniżenie planowanej kwoty innego wydatku, ujętego w projekcie budżetu,
    3. ) wnioskowane zmiany projektu budżetu nie naruszą równowagi budżetu.
  5. Opinię, o której mowa w ust. 4, Komisja Budżetowa przekazuje niezwłocznie Zarządowi Powiatu oraz Przewodniczącemu Rady Powiatu Mrągowskiego.
  6. Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji Budżetowej, w miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i w formie autopoprawki przekazuje Radzie Powiatu.

§11

  1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Powiatu Mrągowskiego, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
  2. Dyrektorzy jednostek, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania niezbędnych danych i przekazują je Zarządowi Powiatu, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

 Rozdział 4 - Uchwalanie budżetu powiatu

§12

Ustala się porządek uchwalania budżetu:

  1. przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Powiatu lub Wicestarostę,
  2. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,
  3. przedstawienie przez Komisje Budżetowi opinii zbiorczej, o której mowa w §10 ust. 4,
  4. przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji Budżetowej,
  5. dyskusja,
  6. głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,
  7. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej powiatu.

Rozdział 5 - Postanowienia końcowe

§13

  1. Uchwalenie budżetu powinno nastąpił przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj. do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
  2. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Powiatu wraz z ewentualnymi autopoprawkami, o których mowa w §10 ust. 6.

§14

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§15

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma w całości po raz pierwszy zastosowanie do trybu prac nad projektem budżetu powiatu na 2008 rok.

§16

Traci moc Uchwała Nr 6/XII/99 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 19 sierpnia 1999 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu, zmieniona Uchwałą Nr 8/XIV/99 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 18.11. 1999 r.

 

§ 3 ust. 2 oraz § 12 pkt 6 uchwały został unieważniony Uchwałą Nr XXIX/227/2007 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 26 października 2007r.

 

Wersja elektroniczna uchwały

pdfUchwała nr XIV/78/2007 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 27 września 2007r. (189,4 KB)

 

Traci moc

pdfUchwała nr 6/XII/99 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 19 sierpnia 1999r. (148,3 KB)

Autor: Zarząd Powiatu

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2007-10-15 00:00przez: Zarząd Powiatu
Opublikowano:2007-10-15 00:00przez: Magdalena Żebrowska
Zmodyfikowano:2009-01-13 11:25przez:
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Mrągowie
Odwiedziny:1385

Rejestr zmian

  • [2009-01-13 11:25:58]Magdalena ŻebrowskaEdycja informacji
  • [2008-04-09 00:00:00]Magdalena ŻebrowskaEdycja (dodanie informacji o unieważnieniu części uchwały)
  • [2007-10-15 00:00:00]Magdalena ŻebrowskaUdostępnienie informacji

Banery/Logo