15 października 2007
Uchwała nr XIV/78/2007 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 27 września 2007r.
w sprawie: określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu.
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
Rada Powiatu Mrągowskiego uchwala, co następuje:
Rozdział 1 - Opracowywanie projektu budżetu
§1
- Zarząd Powiatu w terminie do 05 października każdego roku podaje wskaźniki do opracowania projektu budżetu powiatu.
- Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego oraz Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu - w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy - materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych, zachowując obowiązujące zasady klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
§2
Przewodniczący Komisji Rady Powiatu mogą składać szczegółowo uzasadnione wnioski do Zarządu Powiatu dotyczące projektu budżetu w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
§3
- Materiały do projektu budżetu, o których mowa w §1, opracowywane są na podstawie:
- planowanego stanu zatrudnienia na rok budżetowy,
- wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
- planowanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,
- cen i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu na rok budżetowy.
- Projekty planów finansowych jednostek opracowywane są na określonych przez Skarbnika Powiatu formularzach.
§4
Zarząd Powiatu - po weryfikacji wniosków, szacunków wielkości finansowych w otrzymanych materiałach planistycznych, a także wielkości przyznanych kwot subwencji, udziału powiatu we wpływach z podatków dochodowych, dotacji celowych na realizacje zadań z zakresu administracji rządowej i zadań własnych powiatu oraz innych dochodów -opracowuje projekt budżetu powiatu.
Rozdział 2 - Szczegółowość projektu budżetu
§5
Materiały związane z projektem budżetu, przedkładane Radzie Powiatu, powinny obejmować:
- projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami,
- prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
- informacje o stanie mienia powiatu.
§6
- Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:
- w treści uchwały:
- prognozowaną kwotę dochodów budżetu,
- planowaną kwotę wydatków budżetu,
- źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,
- upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań:
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, a także zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych miedzy Radą Ministrów a samorządem województwa,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
- limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Zarząd Powiatu kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek, kredytów i emisji papierów wartościowych,
- kwotę rezerw budżetowych:
- ogólną nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,
- celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków,
- łączną kwotę poręczeń i gwarancji udzielonych w roku budżetowym.
- w załącznikach do uchwały:
- prognozowane dochody w układzie dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej,
- planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne powiatu, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:
- wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat,
- wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,
- plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,
- wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,
- limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,
- wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizacje programów z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności i innych - w części związanej z realizacją zadań Powiatu,
- plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych,
- plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych,
- kwoty i zakres dotacji przedmiotowych oraz innych dotacji celowych przekazywanych na realizacje zadań Powiatu,
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.
- w treści uchwały:
- Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
- upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu - z określeniem limitu zadłużenia,
- upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w planie wydatków, z uwzględnieniem przeniesień między działami,
- inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§7
Informacja o stanie mienia powiatu, opracowana według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zawierać powinna następujące elementy:
- dane o przysługujących powiatowi praw własności,
- dane dotycze innych niż własność praw majątkowych, majątkowych tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, ubytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, posiadanych akcjach,
- dane o zmianach w stanie mienia powiatu, w zakresie przysługujących powiatowi praw własności i innych niż własność praw majątkowych, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
- dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
- inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu.
§8
Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne, powinna zawierać:
- zestawienie zobowiązań finansowych wynikających z umów z tytułu zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,
- kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi (rozchody),
- prognozowane kwoty obsługi zadłużenia (wydatki),
- prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,
- obliczenie dla każdego roku wskaźnika obsługi zadłużenia, jako ilorazu sumy spłaty rat zadłużenia (rozchody) i wydatków na obsługę długu do prognozowanej kwoty dochodów budżetu,
- obliczenie na koniec każdego roku prognozowanej kwoty zadłużenia oraz wskaźnika zadłużenia, jako ilorazu kwoty zatrudnienia do prognozowanej kwoty dochodów budżetu.
§9
- Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków:
- w zakresie dochodów - w odniesieniu do ważniejszych ich źródeł,
- w zakresie wydatków - określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:
- wydatków bieżących,
- wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.
Rozdział 3 - Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu
§10
- Zarząd Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia projekt budżetu i materiały, wymienione w §5, Przewodniczącemu Rady Powiatu Mrągowskiego oraz - celem zaopiniowania - Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
- Przewodniczący Rady Powiatu Mrągowskiego przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami wszystkim członkom Rady Powiatu oraz ustala harmonogram prac nad budżetem powiatu.
- Harmonogram, o którym mowa w ust. 2, powinien uwzględniać takie terminy posiedzeń wszystkich stałych Komisji Rady Powiatu, aby opinie w sprawie projektu budżetu zostały przekazane Komisji Budżetowej w terminie 14 dni od daty wpływu projektu budżetu do Przewodniczącego Rady Powiatu.
- Komisja Budżetową w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii pozostałych Komisji Rady Powiatu, na posiedzeniu z udziałem przewodniczących wszystkich pozostałych Komisji, wydaje opinie zbiorczą w której:
- przedstawia opinie własną Komisji Budżetowej, w tym może zgłosić propozycje zmian,
- odnosi się do wniosków zgłoszonych przez pozostałe Komisje Rady - co do ich zasadności oraz w taki sposób, że wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenie planowanej kwoty wydatku przewidzianego w projekcie budżetu pociąga za sobą obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania, w tym także poprzez obniżenie planowanej kwoty innego wydatku, ujętego w projekcie budżetu,
- ) wnioskowane zmiany projektu budżetu nie naruszą równowagi budżetu.
- Opinię, o której mowa w ust. 4, Komisja Budżetowa przekazuje niezwłocznie Zarządowi Powiatu oraz Przewodniczącemu Rady Powiatu Mrągowskiego.
- Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji Budżetowej, w miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i w formie autopoprawki przekazuje Radzie Powiatu.
§11
- W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Powiatu Mrągowskiego, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
- Dyrektorzy jednostek, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania niezbędnych danych i przekazują je Zarządowi Powiatu, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Rozdział 4 - Uchwalanie budżetu powiatu
§12
Ustala się porządek uchwalania budżetu:
- przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Powiatu lub Wicestarostę,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,
- przedstawienie przez Komisje Budżetowi opinii zbiorczej, o której mowa w §10 ust. 4,
- przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji Budżetowej,
- dyskusja,
- głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej powiatu.
Rozdział 5 - Postanowienia końcowe
§13
- Uchwalenie budżetu powinno nastąpił przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj. do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
- Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Powiatu wraz z ewentualnymi autopoprawkami, o których mowa w §10 ust. 6.
§14
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§15
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma w całości po raz pierwszy zastosowanie do trybu prac nad projektem budżetu powiatu na 2008 rok.
§16
Traci moc Uchwała Nr 6/XII/99 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 19 sierpnia 1999 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu, zmieniona Uchwałą Nr 8/XIV/99 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 18.11. 1999 r.
§ 3 ust. 2 oraz § 12 pkt 6 uchwały został unieważniony Uchwałą Nr XXIX/227/2007 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 26 października 2007r.
Wersja elektroniczna uchwały
Uchwała nr XIV/78/2007 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 27 września 2007r. (189,4 KB)
Traci moc
Uchwała nr 6/XII/99 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 19 sierpnia 1999r. (148,3 KB)
Metryczka
Wytworzono: | 2007-10-15 00:00 | przez: Zarząd Powiatu |
---|---|---|
Opublikowano: | 2007-10-15 00:00 | przez: Magdalena Żebrowska |
Zmodyfikowano: | 2009-01-13 11:25 | przez: |
Podmiot udostępniający: | Starostwo Powiatowe w Mrągowie | |
Odwiedziny: | 1390 |
Rejestr zmian
- [2009-01-13 11:25:58]Magdalena ŻebrowskaEdycja informacji
- [2008-04-09 00:00:00]Magdalena ŻebrowskaEdycja (dodanie informacji o unieważnieniu części uchwały)
- [2007-10-15 00:00:00]Magdalena ŻebrowskaUdostępnienie informacji