Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Niedziela, 2024-04-28 ( Imieniny: Bogny, Walerii)

Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Mrągowie - Uchwała nr LXXIX/375/2023 Rady Powiatu w Mrągowie z dn. 29 listopada 2023r.

Uchwała nr LXXIX/375/2023 Rady Powiatu w Mrągowie z dn. 29 listopada 2023r.

w sprawie: ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2024 roku.

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ustawy Prawo o ruchu drogowym, (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.), Rada Powiatu w Mrągowie uchwala, co następuje:

§ 1

1. Za usunięcie pojazdu w trybie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.) ustala się opłaty (brutto) w wysokości:

a. rower lub motorower 50,00 zł
b. motocykl 50,00 zł
c. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 400,00 zł
d. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 650,00 zł
e. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t 800,00 zł
f. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 1500,00 zł
g. pojazd przewożący materiały niebezpieczne 1800,00 zł
h. hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego 50,00 zł

2. Za przechowywanie pojazdu usuniętego na parkingu strzeżonym, wyznaczonym przez Starostę Mrągowskiego, ustala się opłatę (brutto) za każdą dobę w wysokości:

a. rower lub motorower 32,00 zł
b. motocykl 43,00 zł
c. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 60,00 zł
d. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 79,00 zł
e. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t 112,00 zł
f. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 199,00 zł
g. pojazd przewożący materiały niebezpieczne 290,00 zł
h. hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego 32,00 zł

§ 2

1. Ustala się koszty, o których mowa w art. 130a ust. 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym w wysokości 50% opłat określonych w § 1 ust. 1, uwzględniając rodzaj pojazdu.
2. Do pokrycia tych kosztów obowiązany jest właściciel pojazdu w przypadku, gdy odstąpiono od usunięcia pojazdu, gdy po wydaniu dyspozycji usunięcia ustały przyczyny jego usunięcia.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Mrągowie.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2024 r.

 

Przewodniczący Rady Powiatu
Roman Rapkowski

 


Uzasadnienie

Zaproponowana w treści uchwały wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu są konsekwencją szczegółowej analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów powiatu. Zgodnie z art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym rada powiatu przy podejmowaniu uchwały w sprawie wysokości opłat ma obowiązek uwzględnienia kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg i ich przechowywaniem. Są to jedyne przesłanki materialnoprawne kształtujące treść uchwały podejmowanej na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym. Zgodzić się zatem należy z Naczelnym Sądem Administracyjnym, który w wyroku z dnia 13 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1916/16 wskazał, że niedopuszczalne jest kierowanie się przy ustalaniu wysokości opłat dodatkowymi przesłankami nie wymienionymi w treści przywołanego przepisu, np. przesłanką zapewnienia dodatkowych wpływów budżetowych. Takie inne przesłanki nie były brane pod uwagę przy tworzeniu przedłożonego projektu uchwały. Uwzględnione zostały natomiast przesłanki wskazane w  delegacji ustawowej.

Zadanie usuwania pojazdów jest zlecone przez Powiatowy Zarząd Dróg w Mrągowie dla podmiotu wyłonionego w trybie zapytania ofertowego. Na rok 2024 złożono zapytanie do 4 podmiotów, ofertę złożyły 2.
Zaproponowane w uchwale stawki są w wysokości stawek zaproponowanych przez podmiot wykonujący zadanie.

Koszty realizacji zadania:

okres

wydatki
(usunięcie pojazdu)

wpływy
(usunięcie pojazdu)

wpływy
(przechowywanie pojazdu)

2.01.2022 r. – 31.12.2022 r.

4 661,70 zł

3 288,99 zł

3 994,00 zł

2.01.2023 r. – 30.09.2023 r.

1 920,00 zł

2 328,79 zł

2 156,00 zł

 

Przedstawione powyżej koszty stanowią dolne ograniczenie wysokości uchwalanych stawek, gdyż przyjęcie ich na poziomie niższym oznaczałoby konieczność dofinansowania z dodatkowych środków kosztów usunięcia każdego z pojazdów – niezależnie od występującego deficytu na realizacji zadania jako całości, a wynikającego z niemożliwości wyegzekwowania kosztów związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdów nie odebranych w terminie przez osoby uprawnione.

 


Uchwała w wersji elektronicznej

Ikona pliku pdfUchwała LXXIX/375/2023 (PDF, 905 KB)

Ogłoszono

http://edzienniki.olsztyn.uw.gov.pl/ActDetails.aspx?year=2023&poz=6278

 

Autor: Biuro Rady

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2023-12-12 15:08przez: Biuro Rady
Opublikowano:2023-12-12 15:22przez: Grzegorz Cendrowski
Zmodyfikowano:2023-12-15 15:19przez: Grzegorz Cendrowski
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Mrągowie
Odwiedziny:97

Rejestr zmian

  • [2023-12-15 15:19:57]Grzegorz Cendrowskiedycja elementu
  • [2023-12-13 08:30:21]Grzegorz Cendrowskiedycja elementu

Banery/Logo